|
Kodėl sudėtinga Nabucco dujotiekiu sujungti Centrinę Aziją su Europa (8)
Jurgita Laurinėnaitė 2009 05 18
Vienas iš Europos energetinės politikos sopulių Nabucco dujotiekis, regis, dar turi vilčių tapti sėkmingu projektu. Penkių šalių Austrijos, Bulgarijos, Rumunijos, Turkijos ir Vengrijos vyriausybės dar pirmąjį šių metų pusmetį pasižadėjo pasirašyti susitarimą, kuris turėtų padėti pamatus dujotiekio statybos pasiruošimui.
Tiesa, pati statyba, jei viskas vyks pagal planą, prasidės tik 2011-aisiais, o dujų tiekimo pradžia numatoma 2014 metais. Dujotiekis, turėsiantis sujungti turtingas dujų Centrinės Azijos ir Artimųjų Rytų šalis su Europa aplenkiant Rusiją ir Ukrainą, būtų statomas dviem etapais. Pirmiausia ketinama nutiesti vamzdynus iš Baumgarteno dujotiekių mazgo Austrijoje į Turkijos sostinę Ankarą, į kurią kitais Turkijos teritorijoje esančiais vamzdynais dujos atkeliauja iš Azerbaidžano ir Irano. Antruoju etapu dujotiekis turėtų pasiekti Gruzijos sieną ir Iraną.
Antroji statybų stadija turėtų baigtis 2015 metais. Tačiau planuojama Nabucco tiesimo trukmė gali ir užsitęsti. Trukdžių pastebima ne tik iš Rusijos, bet ir iš Europos bei numatomų dujų tiekėjų pusės.
Svarbiausias Nabucco dujotiekio tikslas yra papildomas dalies Europos valstybių aprūpinimas dujomis, kurias tiektų ne tik Rusija, bet ir kitos valstybės. Kitaip tariant, Europos Sąjunga deklaruoja norą užtikrinti energetinių šaltinių importo diversifikavimą. Tačiau ES valstybės šiuo klausimu toli gražu nėra vieningos. Viena priežasčių yra ta, kad keturios didžiosios ES šalys Didžioji Britanija, Vokietija, Prancūzija ir Italija šio dujotiekio tiesimu nėra suinteresuotos. Juolab kad Europos Komisija pirmajam šio projekto etapui finansuoti skyrė 200 milijonų eurų. Pinigai neatsiras iš niekur. Toks Europos Komisijos sprendimas reiškia, kad didžiosios ES valstybės iš savo biudžetų privalės atseikėti nemenkas sumas už joms naudos praktiškai neatnešiantį ir ligi šiol sėkme nepasižymintį projektą.
Britams Nabucco nėra aktualus, nes jie suvartoja mažiau nei dešimtadalį Europai parduodamų Gazprom dujų kiekio. Vadinasi, britų dujų importą per žemyninę Europos dalį Nabucco statyba reikšmingai nepaveiktų. Vokietija jau yra užsitikrinusi dujų tiekimą iš Rusijos Nord Stream dujotiekiu, planuojamu tiesti Baltijos jūros dugnu. Italija dalyvauja kitame projekte ir ketina kartu su Rusija tiesti dujotiekį South Stream, kuris būtų Nabucco konkurentas. South Stream projekte dalyvauja ir Prancūzija. Negana to, susitarimus dėl šio bendro Rusijos ir Italijos energetinių milžinų projekto pasirašė ir Bulgarija bei Vengrija, o Austrijoje esantis ir Nabucco tiesimo pradžia turėsiantis tapti Baumgarteno dujotiekių mazgas yra bendras Gazprom ir Austrijos kompanijos OMV projektas. Kitaip tariant, net trijų šalių Bulgarijos, Vengrijos ir Austrijos kompanijos tuo pačiu metu dalyvauja tiek South Stream, tiek Nabucco tiesimo projektuose. Ekspertai teigia, kad, pastačius vieną iš šių dujotiekių, kitas dėl konkurencijos tampa finansiškai pražūtingas.
Nabucco statybą apsunkina ir Turkijos ambicijos. Šalis ne tik siekia mainais už dujotiekio tiesimą per savo teritoriją gauti nuolaidų dėl stojimo į ES, bet dar trokšta ir ekonominės bei finansinės naudos. Turkija reikalauja 15 proc. dujotiekiu tieksimų dujų savo reikmėms, nori mokėti už šias dujas žemesnę nei Europos valstybės kainą ir kalba apie aukštesnį tranzito mokestį nei kitose šalyse.
Žengiant dar toliau į Rytus, problemos nesibaigia. Posovietinės šalys iš Centrinės Azijos, įvardijamos kaip galimos dujų tiekėjos, prisidėti prie projekto neskuba. Pirmiausia jos nori, kad tarpusavyje susitartų Europos valstybės ir Turkija. Kol nebus aiškaus ir konkretaus patvirtinimo dėl Nabucco finansavimo, o darbų pradžios ir trukmės klausimai liks neapibrėžti, dujų eksportuotojai tuo pačiu metu ieškos kelių ne tik į Europą, bet ir į Rusiją bei Rytų Aziją.
Štai Turkmėnistanas daugiau nei pusę savo eksportuojamų dujų parduoda Rusijai, o šiuo metu tiesia dujotiekį į vis didesne dujų vartotoja tampančią Kiniją. Azerbaidžanas dėl miglotos Nabucco ateities jau svarsto galimybę pasukti į šiaurę. Iranas, kaip galimas tiekėjas, nėra toleruojamas dėl savo branduolinių ketinimų. Galiausiai teigiama, kad Rusijos Gazprom taip pat neišbrauktas iš potencialių eksportuotojų sąrašo. Tačiau jei kitos valstybės ir toliau liks abejingos Nabucco, o Rusija šiame projekte taps svarbia dujų tiekėja, šio dujotiekio tiesimas apskritai praras savo pirminę prasmę.
Pirmieji susitarimai dėl Nabucco buvo pasirašyti dar 2002 metais, tačiau nuo to laiko reikalai mažai pajudėjo į priekį. Anot Bulgarijos ekonomikos ir energetikos ministro, remiantis politine logika, Nabucco projektas neturėtų būti atidėtas. Priešingai, dujotiekio tiesimą reikia net pagreitinti. Tačiau projekto vertė apie 7,9 milijardo eurų, ir visi dalyviai skaičiuoja savo pinigus, taigi ir logika tampa pinigine.

Autorinės teisės: būtina nurodyti www.geopolitika.lt kaip šaltinį perspausdinant ar kitaip naudojantis www.geopolitika.lt medžiaga. |