|
70 magiškas Rusijos skaičius (2)
2010 08 03

Ar Rusija gali pabėgti nuo išteklių ir resursų kurso, kurį formuoja didelės naftos kainos, ar ji bus įveikta to, ką mes vadiname 19701980 metų scenarijumi? Tai klausimas, kurį dabar kelia rusai, ir autoriai Alehas Tsyvinski ir Sergejus Gurievas mano, kad jei naftos kainos išliks 7080 dolerių už barelį, tikėtina, kad Rusija dar kartą išgyvens 19701980 m. Brežnevo erą su ekonomikos stagnacija ir 7080 proc. politinių lyderių reitingais. Resursų kursas, žinoma, reiškia, kad Rusijos elitas labiau norėtų atidėti ekonomikos pertvarkymą ir valstybės politinių bei ekonominių institucijų modernizavimą, tačiau tai pakenktų ekonomikai, valstybei būtų sunku suspėti su pažangiomis ekonomikomis per kitus 1015 metų, kaip žada pareigūnai. Greitas ir patikimas ekonomikos augimas reikalauja teisėtumo, atsakingų, gabių ir nekorumpuotų biurokratų, nuosavybės teisių apsaugos, sutarčių įgyvendinimo ir konkurencingų rinkų. Tokias institucijas sunku sukurti kiekvienoje visuomenėje, o Rusijoje ši užduotis yra ypač problemiška.
Rusijoje resursų kursą sustiprina du faktoriai. Pirma, dėl didžiulės renacionalizacijos nuo 2004 m. didžiausią svorį ekonomikoje turi valstybės bendrovės, o jos nebuvo suinteresuotos plėsti modernias institucijas, kurios gintų privačią nuosavybę ir skatintų teisėtumą. Antra, Rusijos ekonominė nelygybė remiasi perskirstymu, o ne privačiu verslu. Rusijos lyderiai pripažįsta, kad reikia modernizacijos, ir dažnai tam pritaria, tačiau tik žodžiais, o tai akivaizdu iš prezidento Dmitrijaus Medvedevo manifesto Pirmyn, Rusija. Bet paskatos pabėgti iš resursų spąstų yra susilpninamos didžiulės resursų mokesčių svarbos politiniam elitui.
Kai per paskutinę krizę ekonomika vos nežlugo, minėti autoriai manė, kad valdžia pripažins, kad reikia stumti į priekį radikalias reformas, kurios pagaliau privestų prie įvairiapusės, decentralizuotos ir greitai augančios ekonomikos. Tokių paskatų politika iš esmės efektyvi kovojant su krize, bet ji nesusidoroja su ilgalaikėmis augimą žlugdančiomis problemomis. Vis dėlto valdžia smarkiai reklamuoja planus pakelti ekonomiką. Vertikali ir horizontali industrinė politika, investavimas į švietimą viskas buvo išbandyta per paskutinius dešimt metų. Bet Rusijos viešosios institucijos išlieka labai silpnos (pvz., korupcija yra tiek pat paplitusi kaip ir prieš 10 metų, jeigu ne daugiau), o ekonomika yra ne mažiau priklausoma nuo prekių kainų.
Šiandien ekonomikos koziris yra Skolkove kuriamas mokslo slėnis. Valdžia tikisi, kad jis paskatins įplaukas iš moderniųjų technologijų. Tačiau nėra magiškų modernizacijos receptų. Be to, nėra jokio reikalo iš naujo išrasti ratą. Išsamus ir nuoseklus reformos planas jau buvo įtrauktas į tuometinio prezidento Vladimiro Putino ekonomikos darbotvarkę 2000 metais, kai tik pradėjo eiti kadenciją. Vadinamoji Grefo programa (pavadinta pagal buvusį Rusijos ekonomikos ministrą Germaną Grefą) numatė daug gyvybiškai reikalingų reformų: privatizaciją, valstybės reguliavimo panaikinimą, prisijungimą prie Pasaulinės prekybos organizacijos, valdžios reformą, natūralios monopolijos ir socialinį saugumą. Dauguma šių reformų išdėstyta Ilgalaikėje strategijoje 2020 metams. Gaila, kad ji irgi nebus iki galo įgyvendinta.
Faktoriai, kurie skatino greitą V. Putino eros ekonomikos augimą (didelės ir kylančios naftos kainos, pigi darbo jėga), jau išseko. Per krizę Rusija priversta leisti rezervus. 19701980 m. scenarijus gali apsaugotistatus quo, bet pagaliau ekonomika pasieks mirties tašką ir reikės rinktis arba nesuklastotą ekonomikos reformą, arba nuosmukį ir pavojingą pilietinę netvarką.
Pagal 2010 m. liepos 30 d. portalo www.project-syndicate.org informaciją parengė Irma Baranauskaitė. |