|
Nabucco ar Pietų srautas kas ką?
Arūnas Spraunius 2011 02 07
Lapkričio ir gruodžio mėnesių sandūroje Rusija ir Bulgarija pasirašė susitarimą steigti bendrą įmonę, užsiimsiančią Pietų srauto tiesimu per Bulgarijos teritoriją. Tai buvo paskutinis parengiamųjų darbų etapas. Europoje vamzdynas dar turėtų eiti Kroatijos, Graikijos, Italijos, Serbijos, Vengrijos, Slovėnijos ir Austrijos teritorijomis. Baigus tiesti jo galingumas turėtų siekti 63 milijardus kubinių metrų dujų per metus, visas ilgis apie 900 kilometrų. Gazprom statybų kainą yra įvertinęs 1824 milijardais dolerių.
Vokiečių dienraštis Handelsblatt šių metų spalio 12 d. numeryje citavo vieno Nabucco statybos konsorciumo dalyvių koncerno RWE pranešimą, kad sprendimas dėl 3300 kilometrų ilgio ir maždaug 8 milijardus dolerių kainuosiančio vamzdyno statybos bus priimtas kitais metais. Tai reikštų, kad tiesimas prasidės ne anksčiau kaip 2012 metais, o dujos į Europą ims tekėti ne anksčiau kaip 2015-aisiais. Handelsblatt informaciją papildo Amerikos verslo savaitraščio The Wall Street Journal gruodžio 24-ąją paskelbta žinia, kad nemenku išbandymu Europos pastangoms diversifikuoti gamtinių dujų tiekimą taps 2011 metų pradžioje Azerbaidžano planuojamas išrinkti milžiniško gamtinių dujų telkinio Šach-Deniz 2 Kaspijos jūroje eksploatuotojas. Šį telkinį pradėti eksploatuoti planuojama 2017 metais. Tuo užsiimti pretenduoja kai kurios Europos kompanijos, neįeinančios į Nabucco statybos konsorciumą, pavyzdžiui, prie Graikiją ir Italiją sujungsiančio vamzdyno IGI projekto dirbančios kompanijos italų Edison SpA ir graikų DEPA. Atrodo, kad bent viešojoje erdvėje europiečiai konkuruoja ne tik su Rusija, bet ir tarpusavyje.
Handelsblatt pranešė tai, kas žinoma jau kelerius metus: Nabucco konsorciumas niekaip nesusitaria su galimais tiekėjais Azerbaidžanu, Turkmėnistanu ir Iranu. Ne tik europiečiai keletą metų mėgina jaukintis gamtinių dujų turtingo Turkmėnistano prezidentą Gurbanguly Berdymuchamedovą, tačiau jo logika nepajudinama: jei norite, tieskite vamzdyną patys, o mes juo naudosimės. Kol kas tam nesiryžta niekas, išskyrus kinus, kurie vieną liniją jau nutiesė ir dujas iš Turkmėnistano perka. Europiečiai tokios prabangos sau leisti negali kad Nabucco atsipirktų, reikės 30 metų, o Vidurio Rytų politika nenuspėjama... Be to, turkmėnai tikisi daugiau dujų tiekti pietų kryptimi per Iraną ir Afganistaną. Todėl žvalgomasi ir į kurdus, kurie kada nors galbūt susitaikys su centrine Irako valdžia. Be čia jau minėtų potencialių dujų tiekėjų Nabucco, minimi taip pat Kazachstanas, Egiptas ir Irakas.
Artėjant 2010-ųjų pabaigai Reuters šmėkštelėjo žinutė, kad Turkmėnistanas davė suprasti esąs pasirengęs Europai kasmet patiekti 40 milijardų kubinių metrų gamtinių dujų. Tačiau Vakarų sostinės šį į pranešimą atsakė tyla. Kaip ironiškai pažymėjo Amerikos leidinys Foreign Policy, jei žinia būtų turėjusi bent kiek svaresnį pagrindą, būtų kalbama vien apie ją.
Viešėdamas Lenkijoje Rusijos prezidentas Dmitrijus Medvedevas žurnalistus įtikinėjo, kad abu ...srautai jokia politika, Rusijos Federacijos uždavinys esąs tik skatinti ES ir Rusijos ryšius. Žurnalistams toliau klausinėjant apie politinį vamzdynų pamušalą ponas Medvedevas, atrodo, susinervino ir pavadino visas prielaidas niekais. Ginčas Lenkijoje atspindi bendrą tendenciją ES žiniasklaida laikosi nuomonės, kad nauji vamzdynai Rusijai reikalingi ir kaip Kremliaus politikos papildinys visais įmanomais būdais braunantis į energetines didžiąsias valstybes. Rusų politinis elitas tai atkakliai neigia.
Kai kabama apie specifinę Nabucco ir Pietų srauto konkurenciją, tenka turėti galvoje globalų visų su visais konkuravimą ir dinamiškai besikeičiančią situaciją, nes konkurentų skaičius ir struktūra nuolat kinta. Painių aplinkybių derinių, akivaizdžių ir spėjamų, netrūksta. Tarkime, dar viena lyg ir nauja aplinkybė nėra lengva suprasti dabartinius Gazprom ir Italijos energetikos koncerno Eni SpA santykius. Italų leidinys LOccidentale gruodžio 2 d. paskelbė publikaciją Italija palaiko Pietų srautą, kurioje remdamasis tinklalapyje WikiLeaks paskelbtais dokumentais nurodė, kad Eni kartu su Italijos vyriausybe ketina dalyvauti rusų projekte. Netgi teigiama, kad tai Gazprom ir Eni projektas, kainuosiantis nuo 20 iki 25 milijardų eurų. Italus ypač turėtų masinti aplinkybė, kad projektą realizuos jų įmonės, laikomos pasaulinėmis vamzdynų tiesimo lyderėmis. Beje, LOccidentale žiniomis, Pietų srauto projekte taip pat norėtų dalyvauti prancūzų kompanija EdF, o vėliau ir Vokietijos E.On.
Pasak LOccidentale, pramoniniu požiūriu Pietų srautas pranašesnis už Nabucco, nes įprastu režimu pajėgs transportuoti 60 milijardų kubinių metrų dujų per metus, o ES planuojamas vamzdynas tik 30 milijardų. Ir, svarbiausia, yra žinomi telkiniai, iš kurių bus tiekiamos dujos Pietų srautui, ko nepasakysi apie Nabucco.
Šiuo atveju ir vėl klostosi sudėtinga prielaidų sistema, nes Kremlius teoriškai turėtų palaikyti sankcijas dabartiniam Irano režimui ir dėl to, kad kuo ilgiau apsaugotų europiečius nuo iranietiškų dujų, apie kurių tiekimo galimybę Nabucco vamzdynu žiniasklaidoje užsimenama, tiesa, labai jau droviai.
Italų Eni sprendimą ES ir Jungtinės Valstijos vertina neigiamai, nurodydamos, kad Pietų srautas konkuruoja su Nabucco. Aplenkdamas Rusiją, vamzdynas turėtų eiti per Gruziją ir Turkiją, su kuriomis Vašingtonas palaiko gerus santykius. 2010 metų pradžioje Amerikos valstybės sekretorė Hillary Clinton pareikalavo iš ambasadų Maskvoje ir Romoje informacijos apie ponų Silvio Berlusconio ir Vladimiro Putino galimas asmenines investicijas į Pietų srautą, Eni atstovams teko atsakinėti į Romoje viešėjusių JAV Kongreso Užsienio reikalų komiteto atstovų klausimus dėl šio reikalo.
Beje, lietuviškos žiniasklaidos nesudomino gruodžio 17-ąją paskelbta informacija, kad Kroatija atsisakė pratęsti sutartį su rusų koncernu Gazprom dėl gamtinių dujų tiekimo. Rusijos dienraštis Kommersant citavo kroatų energetikos kompanijos INA pranešimą, kad artimiausius trejus metus šaliai dujas tieks Eni ir bus vienintelė jų tiekėja šiai Balkanų šaliai. INA vadovybė mano taip pasieksianti didesnio žaliavos kainodaros lankstumo. Apie Gazprom komentarą girdėti neteko, koncernas tik patvirtino dalyvavęs konkurse Kroatijoje. Maskvos investicinės kompanijos Troika dialog analitinio centro eksperto Valerijaus Nesterovo teigimu, kai tik rasis galimybė išvengiant baudų keisti dujų tiekėją į pigesnį, Europos šalys iškart sieks diversifikuoti tiekimą ir ieškos pigesnio. East European Gas Analysis duomenimis, Eni per tris 2010 metų ketvirčius eksportavo gamtinių dujų 9,6 proc. daugiau nei per tą patį ankstesnių metų laikotarpį, o dujų eksportas iš Rusijos sumažėjo 48 procentais.
Pietų srautas turėtų sumažinti ir Rusijos priklausomybę nuo Ukrainos dujų transportavimo sistemos. Prorusišku laikomas Ukrainos prezidentas Viktoras Janukovyčius 2010-aisiais bent kelis kartus pakartojo sieksiąs sustabdyti Pietų srauto projektą. Lapkritį viešėdamas Briuselyje jis pareiškė, kad sprendimas tiekiant dujas iš Rusijos į ES apsieiti be Ukrainos neatspindi partnerystės dvasios ir jį derėtų peržiūrėti. Prieš derybas Briuselyje Ukrainos poziciją gana konkrečiai išdėstė dabartinis šalies ministras pirmininkas Nikolajus Azarovas: pasak jo, Kijevas siūlo ES ir Rusijai nustatyti gamtinių dujų transportavimo į ES apimtį ilgesniam laikotarpiui, tarkime, 10 metų. Europa turi pateikti garantijas, kad pirks tas dujas, o Rusija kad jas patieks per Ukrainos vamzdynus, o ne užsiims šalį aplenkiančių dujotiekių tiesimu. Tokiu atveju Kijevas esąs pasirengęs svarstyti trišalį bendradarbiavimą ne tik dėl savo vamzdynų modernizavimo, bet ir dėl bendro jų valdymo. Bet lapkritį Gazprom apsilankiusi Ukrainos delegacija išgirdo nedviprasmišką užuominą, kad koncernui priimtinesnis dvišalis bendradarbiavimas. Šiuo metu 80 proc. į Europą tiekiamų rusiškų gamtinių dujų keliauja per Ukrainą.
Kompanijos RusEnergy analitikas Michailas Krutichinas interviu tinklalapiui svobodanews.ru (lapkričio 25 d.) dabartinius Ukrainos vadovų planus teigė vertinąs skeptiškai, sakydamas, kad Gazprom srautų ėmėsi dėl to, kad galėtų kontroliuoti visus dujų tiekimo etapus nuo gręžinio iki galutinio vartotojo. Toks esąs strateginis kompanijos tikslas, kurio ji jokiomis aplinkybėmis neatsisakys. Vienintelė galimybė įsteigti bendrą Rusijos, Ukrainos ir galbūt ES atstovaujamą konsorciumą, kuris išplėstų ir modernizuotų Ukrainos vamzdynus Pietų srauto statybos neįveikiamos kliūtys. M. Krutichinas Pietų srauto projektą laiko visiškai nekomerciniu vien dėl to, kad Ukrainos vamzdynų modernizacijai prireiktų maždaug 4,5 milijardo dolerių, ir tai tiesiog nelygintina su bent 20 milijardų, kurių prireiks Pietų srautui.
Taigi Nabucco ir Pietų srauto pasiansas painus ir gal net painesnis negu anksčiau. Europiečiai ne tik su Rusija, bet ir tarpusavyje, Ukraina su Rusija ir atvirkščiai, vieni strateginiai vamzdynai prieš kitus strateginius, taip pat regioninius vamzdynus, ir t. t., ir pan. Pagaliau, be čia išvardytų, būtina nepamiršti didėjančio susidomėjimo skalūnų dujomis ir vis atkaklesnio alternatyvių energijos išteklių paieškos veiksnių. Veikiausiai dar per anksti kategoriškai teigti, kas ką: Nabucco ar Pietų srautas, kaip ir tai, ar apskritai šis priešprieša pasieks finišo tiesiąją.

Autorinės teisės: būtina nurodyti www.geopolitika.lt kaip šaltinį perspausdinant ar kitaip naudojantis www.geopolitika.lt medžiaga. |